24 בינואר 2010

תפקיד הנוטריון

מה הוא תפקיד הנוטריון? מה הן הפעולות שנוטריון מוסמך לעשות?

לפי סעיף 7 לחוק הנוטריונים, התשל"ו – 1976, נוטריון מוסמך לאשר שהחתום על מסמך, בשם זולתו, היה מוסמך לכך; לאשר נכונותו של תרגום מסמך ("תרגום נוטריוני"); לקבל ולאשר תצהיר והצהרה אחרת; לאשר שאדם פלוני חי; להשתמש בסמכות של נוטריון ציבורי על פי דין אחר; לאמת הסכם ממון בין בני זוג, שנכרת לפני הנישואין.

נוטריון מוסמך לעשות גם את הפעולות הבאות, וכשהמסמך הנוטריוני דרוש לצרכי שימוש בחוץ לארץ (לרבות נציגות של מדינת חוץ בישראל), יש לו סמכות ייחודית לכך: לאמת חתימה על מסמך; לאשר נכונותו של העתק מסמך; לאשר נכונותה של רשימת מצאי; לערוך העדה של מסמך סחיר; לערוך מסמך או לעשות בו פעולה אחרת כשהעריכה או עשיית הפעולה בידי נוטריון דרושה או מותרת על פי דין, לרבות דין של מדינת חוץ, או על פי מסמך אחר;

כאשר המסמך דרוש לשימוש במדינה בחו"ל, יתכן שתנאי תוקף למסמך הנוטריוני יהיה אימותו ע"י מוסדותיה של אותה מדינה. אימות זה ייעשה באחת משתי דרכים:

דרך ראשונה, רלוונטית לגבי המדינות שחתומות יחד עם ישראל על אמנת אפוסטיל, הינה אימות המסמך ע"י אחד מבתי המשפט  המוסמך לאשר מסמכי אפוסטיל. יש לשים לב כי בתי המשפט השלום והמחוזי בתל אביב פתוחים לעניין זה לסירוגין (בבית משפט השלום בתל אביב בימים ב', ג', ה', ובבית המשפט המחוזי בת"א בימים א', ד').

דרך שניה, לגבי המדינות שאינן חתומות על אמנת אפוסטיל: לאחר החתמת המסמך באחד מבתי המשפט הנ"ל, יש לאמת אותו גם בענף לאימות מסמכים ציבוריים במשרד החוץ, ולאחר מכן גם ע"י הנציגות בישראל של אותה מדינה.

עובדי ציבור מסויימים, כגון קונסול ישראלי בחו"ל, מוסמכים לבצע פעולות נוטריוניות מסויימות, בהתאם לסמכות שהוקנתה להם.

תגובה 1:

  1. חשוב לא לזלזל בהסכמים שונים המסדירים עניינים בתחום הזוגיות כמו הסכם ממון לנשואים, הסכם זוגיות לזוגות חד מיניים וכמובן גם הסכם ממון ידועים בציבור.יריב, אתה צודק לגמרי, חשוב לפני כל חיים משותפים, כמה אהבה שיכילו, להיות אחראים ולסכם את כל העניינים בחוזה מוסדר מול נוטריון אחראי.

    השבמחק