24 בינואר 2010

מינוי נוטריון

מי רשאי להתמנות כנוטריון?
הקריטריונים והתנאים למינוי נוטריון קבועים בחוק הנוטריונים, התשל"ו - 1976.
זכאי להתמנות נוטריון מי שהוא אזרח ישראלי החבר בלשכת עורכי הדין בישראל ואשר עסק במקצוע של עורך דין 10 שנים לפחות. מתוך 10 שנים אלו: (1) חמש וחצי שנים לפחות בישראל; או- (2) שנתיים לפחות בישראל, והגיש את בקשתו לרשיון תוך שבע שנים מהיום שבו היה לראשונה תושב ישראל.

בנוסף- אם לא הורשע בישראל או מחוצה לה בעבירה פלילית שיש בה משום קלון; ואם לא הוצא ולא הושעה מלשכת עורכי הדין עפ"י פסק דין סופי בהליכים משמעתיים (למעט הליך של השעיה זמנית על פי סעיף 78 לחוק לשכת עורכי הדין); ואם לא בוטל רשיונו ולא הותלה תקפו בהליכים משמעתיים לפי חוק נוטריונים למסמכים יוצאי חוץ, תש"י– 1950; ואם עבר השתלמות במתכונת שקבעה ועדת הרשיונות, במחלקה לרישוי נוטריונים במשרד המשפטים. הליך בדיקת בקשות לרשיון נוטריון ע"י המחלקה, כולל בדיקת רישום פלילי במשטרת ישראל ובירור גיליון רישום פלילי מול יחידות המשטרה, הפרקליטויות ובתי המשפט.

קביעת הנוטריונים השתלמות, התשס"ג- 2003 קובעת כי השתלמות הנוטריונים תהיה בהיקף של 8 שעות לימוד ותבוצע ע"י המכון להשתלמות עורכי דין של לשכת עורכי הדין, או של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

ועדת הרשיונות בוחנת אם התנאים לעיל התקיימו, ותעניק רשיון לאדם שעמד בהם, לאחר שמצאה אותו ראוי להיות נוטריון, לאור, בין השאר, ענשים משמעתיים שהוטלו עליו לפי חוק לשכת עורכי הדין או חוק נוטריונים למסמכים יוצאי-חוץ, תש"י–1950, תוך 10 שנים לפני מתן הרשיון.

ועדת הרשיונות רשאית לתת לאדם רשיון נוטריון אף אם הורשע בישראל או מחוצה לה בעבירה פלילית שיש בה משום קלון, אם עברו עשר שנים מיום שגמר לרצות את ענשו, ואף אם הוצא או הושעה מהלשכה אם עברו עשר שנים מיום שבו הוטל העונש.

לשם תחילת עבודתו של נוטריון לאחר שאושר ע"י הועדה, עליו לגשת למחלקת רישוי הנוטריונים בירושלים, לחתום את שמו בפנקס הנוטריונים, ולמסור דוגמת חותמת וחותם שהוכנו כדין מראש, ולשלם אגרה כחוק.

תגובה 1: